Saturday 7 April 2012

Computer Network

Mungkin anda tertanya-tanya macamana network ni boleh berhubung ataupun berkomunikasi kan??? Hahahaha.Jawapan nye senang je, jom kita belajar sama-sama:

Rangkaian Komputer ni digunakan untuk menghubungkan komputer vs komputer ataupun komputer dengan alat peranti yang lain untuk berhubung antara satu sama lain. Terdapat 5 kategori komponen dalam rangkaian telekomunikasi ni iaitu:

  1. Terminal atau peralatan input/output: alat input /output yang menghantar dan menerima data, contohnya telefon
  2. Pemproses telekomunikasi: alat pemproses yang menyokong penghantaran dan penerimaan data di antara terminal contohnya modem.
  3. Media/saluran penghantaran: contoh talian telefon  
  4. Komputer
  5. Perisian kawalan telekomunikasi: mengandungi program/aturcara yang mengawal aktiviti telekomunikasi(input dan output) dan mengurus fungsi rangkaian telekomunikasi. Contonhnya: Telecommunication Network untuk mainframe host computers, Network Operation Systems untuk rangkaian server dan Web Browser untuk komputer peribadi. 


Selain itu juga, terdapat 4 kategori rangkaian yang utama iaitu:
  1. LAN (Local Area Network): LAN merupakan rangkaian yang dibangunkan dalam sesebuah bangunan, kampus atau pejabat. LAN yang paling mudah boleh terdiri daripada dua komputer dan satu pencetak yang disambungkan. Saiz LAN terhad dalam beberapa kilometer sahaja. LAN direkabentuk untuk membenarkan perkongsian sumber antara komputer, stesyem kerja dan sebagainya.
  2. MAN (Metropolitan Area Network): MAN direkabentukmeliputi kawasan satu bandar. MAN biasanya dipunyai dan dikendalikan oleh satu syarikat yang besar. Syarikat telefon juga ada menyediakan rekabentuk MAN yang paling terkenal ialah Switched Multi-megabait Data Services (SMDS). 
  3. WAN (Wide Area Network): WAN menyediakan perkhidmatan penghantaran data jarak jauh. Digunakan dalam perkhidmatan jalur lebar seperti broadband yang meliputi kawasan yang luas seperti syarikat telefon. WAN menggabungkan komunikasi rangkaian secara switch lines, microwave dan juga satelit. 
  4. PAN (Personal Area Network): Rangkaian bagi peranti persendirian seperti printer, telefon dan sebagainya. 

Jom kita lihat dengan lebih jelas lagi mengenai topik ini:


 
                                                        
 

No comments:

Post a Comment