Tuesday 12 June 2012

INTERNET di Malaysia

Internet Di Malaysia

Internet dimalaysia boleh dikatakan bermula sepenuhnya pada 1995. Dengan Jaring sebagai pembekal internet ( ISP ) pertama di malaysia. Apa itu ISP? ISP adalah perusahaan atau satu organisasi yang menyedia dan menjual perkhidmatan internet. Yang dahulunya ISP lebih terjerumus kepada perkhidmatan telefon. Namun sekarang hampir semuanya mobile service provider menyediakan internet seperti CELCOM, MAXIS dan juga DIGI.



Jaring adalah ISP pertama di malaysia

Dimalaysia Service Provider terbesar di monopoli oleh TM - Telekom Malaysia. Walaupun dimulakan oleh Jaring sebagai pembekal internet pertama tapi TM lebih gah dengan ISP yang besar. Mungkin ramai yang tidak sedar tentang kewujudan Jaring sebagai ISP yang pertama umunnya bagi ramai orang yagn terbiasa menggunakan service tmnet streamyx ni.

TM sebagai ISP besar di malaysia

Talian litar suwa antarabangsa berkelajuan 64Kbps ke Amerika Syarikat telah beroperasi mulai 14hb. Nov. 1992. Talian suwa ini menggantikan talian X.25 awam dan dail yang tidak lagi kos efektif setelah meningkatnya bilangan pengguna dan tahap penggunaan JARING. Pada 29hb. Nov. 1994, keupayaan JARING dipertingkatkan kepada 1.5Mbps yang merupakan 24 kali ganda lebih pantas berbanding dengan talian 64Kbps.Cuba bayangkan betapa lembab nya speed dulu. hanya 64Kbps untuk kelajuan ke US. Tapi harus ingat kegunaan pelanggan pada masa itu amat sedikit Keupayaan JARING ini memanfaatkan sepenuhnya teknologi gentian optik selaras dengan pertambahan dalam bilangan keahlian.

Tahun 1995 juga menyaksikan pemasangan sambungan kedua ke Internet antarabangsa. Sambungan tetap yang berkelajuan tinggi pada kadar 2.048Mbps (E1) berfungsi serentak dengan sambungan 1.536Mbps (T1) sebelumnya. Kehadiran E1 disamping T1 berupaya menampung penggunaan yang semakin bertambah. Sepanjang tahun 1995 pertumbuhan peningkatan keahlian JARING bertambah pada kadar purata 22% sebulan. Melalui Rancangan Malaysia Ke-7, kerajaan telah melaksanakan projek Superstruktur Maklumat Negara yang menggunakan JARING sebagai prasarana backbone.


Pada 11 Jun 1997, JARING menempa sejarah dengan pemasangan talian antarabangsa berkelajuan 45Mbps yang merupakan talian pertama seumpamanya di rantau ini (di luar Jepun). Talian ini dipasang mengambil sempena persidangan Internet terbesar di Asia, INET 97. Selanjutnya pada akhir tahun 1997, jumlah keahlian JARING meningkat melebihi 100,000 orang dengan jumlah pengguna dianggarkan melebihi 300,000 orang.Inilah serba sedikit pasal sejarah bagaimana internet bermula dimalaysia.

              


Jaringan kabel system TM
 
Sekarang, dengan perkembangan teknologi ISP itu berkembang tidak hanya dengan menggunakan jaringan telefon tapi juga menggunakan teknologi seperti fiber optic dan wireless.

Di Malaysia terdapat beberapa teknologi yang berbeza dipakai oleh ISP. Antaranya teknologi Cellular Broadband, DSL ,FibreOptics ,Wireless Broadband , Hotspot, Leased Line ,VSAT dan juga Wimax

Bagi pembekal internet yang menggunakan teknologi Cellular Broadband mereka ini terdiri daripada Celcom DIGI , Maxis dan juga Umobile dengan pelanggan hanya menggunakan telefon bimbit mereka untuk melayari internet.

DSL pula  menggunakan POTS (Plain Old Telephone) untuk menyediakan perkhidmatan internet kepada pelanggan dan teknologi ini diguna pakai oleh TM, Jaring Maxis dan TIME kepada pelanggan mereka dengan berkelajuan 384 kbit/s hingga 10Mbit/s

FibreOptics teknologi terkini  menggunakan kabel fiber optik yang sangat laju untuk membawa data. Antara ISP yang menggunakan teknologi ini adalah TIME , TMUnifi
FTTH-Maxis , Penangfon , Metrofon dan juga CMFN


Ini adalah senarai ISP iaitu pembekal internet di Malaysia..Memang Cukup banyak cuma yang kita selalu kenal TM, P1 wimax , Maxis dan juga Celcom tapi sebenar nya ada lagi yang kita tak tau..ermm ni pun ada yang tak bubuh dalam list.


Senarai ISP di Malaysia

1- TM - Telekom Malaysia
2- Jaring
3- Time
4- Redtone
5- P1 Wimax
6- Metrofon
7- Maxis
8- Celcom
9- DIGI
10-UMobile
11-Amax
12-iZZi
13-Extream Broadband
14-V-telecom
15-NasionCom
16-Penangfon
17-VDSL

No comments:

Post a Comment